Funkcję punktu potwierdzającego profil zaufany z mocy ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 2070) pełni konsul, naczelnik urzędu skarbowego, wojewoda, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Narodowy Fundusz Zdrowia.
Narodowy Fundusz Zdrowia może nadać uprawnienia do potwierdzania w swoim imieniu profilu zaufanego lekarzowi podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarce podstawowej opieki zdrowotnej, położnej podstawowej opieki zdrowotnej oraz osobie zatrudnionej u świadczeniodawcy podstawowej opieki zdrowotnej pod warunkiem, że co najmniej imię, nazwisko i numer PESEL tej osoby zostały przekazane do Narodowego Funduszu Zdrowia w ramach zawartej umowy.
Punktem potwierdzającym profil zaufany może być podmiot, o którym mowa w art. 20c ust. ustawy, który wystąpi do ministra właściwego do spraw informatyzacji, z wnioskiem o wyrażenie zgody na pełnienie funkcji punktu potwierdzającego profil zaufany.
Dostępne są następujące dokumenty opisujące procedury związane z punktami potwierdzającymi profil zaufany:
- Procedura utworzenia punktu potwierdzającego profil zaufany;
- Procedura nadawania uprawnień do obsługi punktu potwierdzania profili zaufanych;
- Instrukcja osoby potwierdzającej profile zaufane;
- Instrukcja użytkownika profilu zaufanego.