Informacje o aplikacji mObywatel
Informacje o aplikacji mObywatel wynikające z ustawy o aplikacji mObywatel (Dz.U. poz. 1234):
- regulamin korzystania z aplikacji mObywatel;
- polityka świadczenia usług dla certyfikatów użytkownika aplikacji mObywatel;
- informacje dotyczące:
- usług udostępnianych w aplikacji mObywatel,
- usług czasowo zawieszonych,
- potwierdzania autentyczności, ważności, integralności oraz pochodzenia dokumentów mobilnych, w tym zabezpieczeń wizualnych tych dokumentów,
- udostępnianych metod unieważnienia certyfikatów użytkownika aplikacji mObywatel,
- ogólne warunków świadczenia usług w aplikacji mObywatel, o których mowa w art. 15 ust. 3 ustawy, oraz listy usług świadczonych na tej podstawie.
Usługi, o których mowa w art. 15 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel:
1. Usługa przekazywania danych z aplikacji mObywatel
Dzięki aplikacji mObywatel jej użytkownik może szybko przekazać dane podmiotowi prywatnemu lub publicznemu, np. w usłudze onsite. Są one wiarygodne, bo potwierdzone przez organy publiczne. Podmiot dzięki tej usłudze może również zweryfikować kryptograficznie dokument mObywatel (funkcjonujący pod biznesową nazwą mDowód).
Aby wdrożyć usługę, podmiot musi złożyć wniosek i zaakceptować OWU.
Podmiot może wykorzystać tę usługę, np. aby:
- potwierdzić tożsamość lub uprawnienia użytkownika,
- uzyskać od niego niezbędne dane.
Z tego rozwiązania podmiot może skorzystać:
- bezpośrednio – podczas wizyty w placówce lub innego spotkania z pracownikiem,
- zdalnie – w usłudze online oferowanej przez podmiot.
Każdorazowo to użytkownik podejmuje decyzję, czy i jaki zakres danych przekaże podmiotowi.
W usłudze aplikacji mObywatel są przygotowane zestawy danych, które podmiot może zastosować do swojej usługi.
Integralność i pochodzenie danych z publicznych rejestrów lub systemów teleinformatycznych jest potwierdzana zaawansowaną pieczęcią elektroniczną.
OWU dla usługi przekazywania danych z aplikacji mObywatel znajduje się w załączonych plikach poniżej.
W celu prowadzenia korespondencji dotyczącej wniosku, Podmiot wnioskujący powinien posiadać skrzynkę ePUAP.
2. Usługa Legitymacji studenckiej
W aplikacji mObywatel studenci mogą pobrać Legitymację studencką i wygodnie posługiwać się tym dokumentem elektronicznym.
Aby uczelnia mogła wydawać studentom Legitymację, musi złożyć wniosek i zaakceptować OWU.
Po pozytywnej weryfikacji wniosku uczelnia uzyska możliwość generowania legitymacji na dwa sposoby (wybór należy do uczelni):
- przez Portal dla szkół i uczelni (brak integracji z API),
- przez interfejs (API) do masowego wydawania Legitymacji studenckich (integracja systemu uczelni z API Legitymacji).
OWU dla usługi Legitymacji studenckiej znajduje się w załączonych plikach poniżej.
W celu prawidłowego wypełnienia wniosku o usługę Legitymacji studenckiej należy przygotować poniższe dane:
- akt powołania rektora uczelni (plik pdf) - obligatoryjnie,
- jeżeli osobą podpisującą wniosek będzie inna osoba niż rektor uczelni, jako załącznik prosimy dołączyć upoważnienie/pełnomocnictwo od rektora (plik pdf),
- testowy adres IP uczelni (dotyczy wyboru integracji przez API),
- produkcyjny adres IP uczelni – inny niż testowy adres IP uczelni (dotyczy wyboru integracji przez API),
- dane osób, które obok koordynatora będą upoważnione do działań w Portalu szkół i uczelni (imię, nazwisko, PESEL) - maksymalnie. 5 osób,
- adres skrzynki ePUAP uczelni,
- dane teleadresowe uczelni, numer REGON, numer NIP.
Osoba wnioskująca o usługę Legitymacji studenckiej loguje się do Panelu Podmiotu za pomocą środka identyfikacji elektronicznej dostępnego na Węźle Krajowym, o którym mowa w ustawie z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1797).
Link do wniosku
3. Usługa Legitymacji szkolnej
W aplikacji mObywatel uczniowie mogą pobrać Legitymację szkolną i wygodnie posługiwać się tym dokumentem elektronicznym.
Aby szkoła mogła go wydawać, musi złożyć wniosek i zaakceptować OWU.
Po pozytywnej weryfikacji wniosku, szkoła uzyska dostęp do Portalu dla szkół i uczelni, dzięki czemu będzie mogła wprowadzać tam dane uczniów i generować Legitymacje.
Uczniowie będą mogli aktywować dokument w aplikacji mObywatel.
OWU dla usługi Legitymacji szkolnej znajduje się w załączonych plikach poniżej.
W celu prawidłowego wypełnienia wniosku o usługę Legitymacji Szkolnej należy przygotować poniższe dane:
- dane teleadresowe szkoły, numer REGON, numer NIP,
- dane Dyrektora (imię, nazwisko, adres e-mail, nr telefonu komórkowy),
- w przypadku szkoły publicznej – Akt powołania na stanowisko Dyrektora oraz Pełnomocnictwo (Zgoda Organu Prowadzącego),
- w przypadku szkoły niepublicznej – Akt powołania na stanowisko Dyrektora oraz Zgoda Organu Prowadzącego,
- upoważnienie/pełnomocnictwo od Dyrektora (z podpisem elektronicznym) - jeżeli osobą podpisującą wniosek będzie inna osoba niż Dyrektor,
- dane osób, które, oprócz koordynatora, będą upoważnione do działań w Portalu szkół i uczelni (imię, nazwisko, PESEL) - maksymalnie. 5 osób,
- adres skrzynki ePUAP szkoły.
Link do wniosku
Usługi, o których mowa w art. 16 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel:
Podmiot może złożyć wniosek o opracowanie i udostępnienie nowej usługi, tzw. usługi niestandardowej, która byłaby przydatna dla użytkowników aplikacji mObywatel, a aktualnie nie jest dostępna w aplikacji.